Angielsko-włoskie nauczanie w Samorządowym Przedszkolu nr 83

Angielsko-włoskie nauczanie w Samorządowym Przedszkolu nr 83

Nauczyciel wychowawca będący zarazem nauczycielem języka angielskiego w Samorządowym Przedszkolu Nr 83 podczas roku szkolnego 2022/23 podjął się realizacji autorskiego programu angielsko-włoskiego „Hello! How are you? – Ciao! Come stai?” w grupie dzieci 5,6-letnich. Dzięki temu, że nauczanie przedszkolaków języka angielskiego jest pasją tego nauczyciela możliwym stało się opracowanie ciekawego, twórczo programu.

W przedszkolu z powodzeniem funkcjonuje od 14 lat Wolontariat Europejski. Europejski Korpus Solidarności jest nową inicjatywą Unii Europejskiej. Umożliwia on młodym ludziom z różnych krajów udział w projektach z zakresu wolontariatu lub rozwoju zawodowego. Dzięki współpracy ze STRIM co roku mamy nowych wolontariuszy. Nauczyciel języka angielskiego będąc koordynatorem tego wolontariatu europejskiego od wielu lat współpracuje w  wolontariuszami. Przez ostatnie 3 lata do grupy, w której jest  realizowany program uczęszczali wolontariusze z Włoch. W bieżącym roku szkolnym jest to Włoszka Eva. W tej grupie  w ramach codziennej współpracy wolontariuszy z dziećmi codziennie ma ona za zadanie nauczać swojego języka, w tym wypadku od trzech lat włoskiego. Nauczyciel prowadzący uczy angielskiego dzieci w każdej wolnej chwili podczas ich pobytu w przedszkolu. Dzięki zaangażowaniu nauczyciela języka  angielskiego, będącego jednocześnie nauczycielem grupy, dzieciaki biorą udział także w Programie o powszechnej dwujęzyczności „Bilingual future”.

Pomysł na taki program zrodził się w momencie, kiedy nauczyciel przekonał się, że dzieci coraz lepiej i chętniej uczą się języka włoskiego oraz nie sprawia im to w większości trudności. Stąd też zamysł, aby połączyć te dwa języki w nauczaniu tego samego słownictwa poprzez piosenkę, zabawy orientacyjno-porządkowe, wierszyki. I tak słownictwo nauczane w języku włoskim dzieci mają już opanowane poprzez interaktywną naukę języka angielskiego.

Tematyka dotyczy najbliższego otoczenia dzieci: kolory, ciało, zwierzęta i czynności, które wykonują, rodzina, liczby, przeciwieństwa i wiele innych. Dzieci znają więc znaczenie słów, zwrotów i piosenek, zabaw w przełożeniu polsko-angielskim, a także w angielsko-włoskim.  Na podstawie przygotowanego programu, w oparciu którego napisane są scenariusze, nauczyciel instruuje wolontariusza w trakcie procesu nauczania języka włoskiego. Wolontariusz z nauczycielem komunikują się jedynie w języku angielskim. Język polski dla wolontariuszki jest językiem obcym, także jest w trakcie jego przyswajania. Zajęcia dydaktyczne odbywają się przy jego asyście. Dzieciom nie tłumaczy się znaczenia włoskich słów (jeśli tak, to tylko po angielsku), gdyż ten temat wcześniej był przedłożony w języku angielskim i jest im znany. Przedszkolaki „przekładają” słownictwo z języka angielskiego na włoski, a nie z polskiego na włoski. Wolontariusz dokładnie w ten sam sposób naucza, tak jak robi to nauczycielka w języku angielskim. Naucza podobnie, jak nauczyciel do danych słów i zwrotów posługując się także metodą TPR – (Total Physical Response), czyli technika reagowania całym ciałem. Polega ona na uczeniu nowych słów i zwrotów poprzez ruch i zachęcanie dziecka do wykonywania ciałem czynności zgodnych z usłyszanym poleceniem.

Dzieci w ten sposób znacznie szybciej przyswajają słownictwo w języku włoskim, program cieszy się dużą popularnością i przynosi podwójną satysfakcję nauczycielom i dzieciom.

Małgorzata Sołek

Powiązane posty